salji

sweet sour relationship

Daisypath Anniversary tickers

love is in the air

Daisypath Wedding tickers

Friday, February 11, 2011

metabolisme tinggi = kurus

okie all my readers
now i wanna talk about metabolisme
bajet la mu ni srg okkk
yela, malay time

tahukah anda???
kekurusan anda bergantung kepada metabolisme anda!!
btol ke ayat aku ni hah? papela ea, korang faham kn.. heee

pernah x korang kuarkn ayat cmni?
'tngok budak tu, makan bnyk gler, tp bdn cekeding tu jgk'
ha!!! pernah x??? hehe

nk tau x sebab ape badan budak tu x naek
sebab die mempunyai kadar metabolisme yang tinggi
tidak semua orng mempunyai keistimewaan yang macam ini yep
tapi........
kite boleh cuba untuk mendapatkannya
bagaimanakah???
dun wory my dear, i will share some tips ok.. :)

1. makan dengan teratur
korang janganla kejap makan, kejap x.. nk makan, makan jela.. ikut time.. jangan pulak setiap mase asyik duk menyumbat makanan jer.. hehehe.. guraw k.. time makan korang makan.. jgn pulak ckp 'ari ni aku nk diet la, xnk makan' tengok esoknye makan nasi berpinggan pinggan, x jadi jgk.. makin naek bdn adela... mesto consistent.. apabila makanan yang koramg makan terhadam dengan baek, ianya akan meningkatkan kadar metabolisme badan.

2. jangan makan sesuka hati
'ari nk makan nasi bnyak la, tengah berselera ni.. esok aku kurangkan la ckit nasi' NO NO NO.. cannot cannot ok my dear.. cara ini akan menyebabkn metabolisme kamu menjadi semakin perlahan.. yela, mane x nye.. kejap bnyk, kejap ckit.. confius perut nk proses taw..

3. makan pedas
hahaha.. aku tau ramai x suke ni kan.. tapi inila cara yang paling bagus untuk meningkatkan kadar metabolisme badan.. why?? ok, cmni.. bile korang makan makanan yang pedas, ianya boleh bakar kalori dengan banyak time proses penghadaman.. so, xdela lemak2 duk bertempek kt badan korang.. x gitu?? untuk pengetahuan korang, aku ni ratu pedas.. cili aku makan cmtu jer.. kalau makanan x pedas, mmg x abisla aku makan.. tapi jangan melampau sngat taw makn pedas, buasir kang aku x taw..

4. banyakkan berjalan/ naek tangga
ni sesuai untuk si pemals bersukan cm aku.. huahaha.. penat tu.. kn2?? heeee.. tapi tubuh kite perlukan exercise jugak taw.. jangan ingat korang x bersukan korang kurus, korang chat.. tidak betol same skali yep.. mane la tau. korang kurus sebab lemak2 tersekat kt usus ke.. nnt berpenyakit.. ha.. kte mne nk tau kn.. ni contoh jer.. klu korang malas sngt pon nk bersukan nk kuarkan peluh, g jalan2 amek angin.. disamping boleh menyihatkan badan, ianya juge boleh meningkatkan metabolisme dan akan menyebabkan korang kurus tanpa sebarang penyakit..

5. berotot
semakin banyak otot korang, semakin banyak la korang dapat bakar kalori tiap2 hari.. hipotesis dibuktikan benar!!! tapi kn... euuwwww.. kite pmpuan kot.. otot bnyk2 nk wt pe.. tertonjol sana sini.. nak pakai baju pon nampak berketul ketul nanti.. x gitu?? hehehe.. ini sesuai untuk lelaki.. tapi kalu korang yg pempuan nk cube pon xsalah.. ne la tau, leh msuk sukan sea untuk acara angkat berat.. hehe.. guraw2 ok.. for girls... just dngan senaman, da leh meningkatkan kadar metabolisme korang.. okie...

aku duk membebel kat korang ni, mcm la ku kurus sngat kn.. hehehe..
xdla, kurus sngat pon nk wt pe kn.. kang klu pakai bju nmpak straight jer.. hahaha.. celuparnye mulut aku nih.. sory2.. ade org yg suke kurus, ade org yg suke sedang2, ade org ske chubby2 cute2 montel2.. no hal la itu semue, asalkan kite happy.. betol x????

p/s: tinggi aku 170cm dan berat aku 53kg.. cmne?? any comment.. as long as x nmpak muffin top da cukup untuk aku.. hehe

chow!!!!

2 comments:

e'din spencer said...

thanks yunie..great info..

Rassendyll Rudolf said...

mungkin bagi cik kelebihan ,tp bg saya yg metabolisme tinggi ni mmg tension. makan banyak, but no efek

pretty!!!!