salji

sweet sour relationship

Daisypath Anniversary tickers

love is in the air

Daisypath Wedding tickers

Wednesday, August 3, 2011

kuih che' mek molek

hye guys!!!

hari ni kan my mom kn ajar i wat kuih che' mek molek

kuih ni actually dari kelantan
if i'm not mistaken la
disebabkan aku anak terengganu dan dibesarkan di negeri pantai timur, kuih ni sngt femes yep dan menjadi kegemaran aku! hakhak

aku ajar yep, cara2 nak buatnye.....

bahan2 yg diperlukan:-

1. ubi keledek
2. gandum
3. gula
4. garam

cara2 nye:-

1. rebus ubi keledek sampai empuk

2. masukkan secubit garam dalam rebusan
(secubit jer taw.. just nk kuih ni rase lemak2 sedap jer..)

3. bila ubi dah empuk, penyek2 kan ubi tu dgn senduk
(kalau air rebusan terlalu banyak, buangla ckit)

4. bila ubi da siap dipenyek, masukkan gandum ckit demi ckit dan kacau sampai sebati dengan ubi..

5. masukkan gandum sehingga adunan menjadi senang untuk diegentel.
(biasanya klu gandum xcukup, adunan akan melekat lekat dan sukar digentel)

6. ambil sedikit adunan tadi dan penyekkan di telapak tangan.. leperkan..
(pastikan basuh tangan dulu yep dan yg penting ratakan tapak tangan dgn sedikit gandum terlebih dahulu supaya tidak melekat)

7. bila adunan yg sedikit tadi da leper, letakkan gula di tengah2 adunan yg dileperkan tadi..
(kuantiti gula bergantung kepada citarasa anda)

8. gulung dan gentelkan adunan yg berisi gula tadi.. jadikan bentuk bujur..
(pastikan adunan yg diegentel tidak pecah yep)

9. ulang step 6-8 sehingga siap..



ini hasilnye yep..

10. bila da siap, bolehla digoreng menngunakan minyak yang panas..


tadaaaaa!!!!! ni la hasilnye...

hmmmmm... nyum2..
ble gigit jer, korang akn rse air gle mngalir dlm mulut..
syok tuuuuuu...
hehehe

selamat mencuba!!!

chow!!!!

2 comments:

aLya maNip said...

mak aiii...bagus gak cuti lama2 ni..pndai ko masak lepas ni..hahaha

yunie said...

hehehe

pretty!!!!